2. A szavak helyesírása
2.1 A magánhangzók időtartamának jelölése
1. Ha lecsukod a szemed, hallhatod a patak csobogását, a madarak énekét, az eső kopogását.
a) Milyen hangok jutnak eszedbe a képekről?
|
|
|
b) Keresd a hangok forrását! Csukd be a szemed, és figyeld tanítód hangadásait!
Mi adta a csilingelő hangot? _____________________________________________
Minek a suhogását hallottad? ____________________________________________
Milyen hangszer szólalt meg?____________________________________________
2. Korongrakó
a) Tegyél annyi piros korongot magad elé, ahány magánhangzó van a szóban!
hal hajó siklik hullámzik kirándulók
b) Fordítsd kékre a korongot ott, ahol a hosszú magánhangzót hallod!
3. Alkoss szavakat az alábbi magánhangzókkal!
a) Írj a füzetedbe minél több szót a gyűjtésedből!
e, e, ő heverő, legelő, ________________________________________________
e, é kevés, _______________________________________________________
i, e vizes, _______________________________________________________
b) Melyik gyümölcsre gondoltam?
sz ___ l ___
Mi a mókus kedvenc csemegéje?
m ___ gy ___ r ___
c) Írj te is hasonló találós kérdést!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
4. Felváltva dobjatok a betűs dobókockával, ötször!
a) Írjatok a betűk felhasználásával szavakat! Kinek sikerült a legtöbb szót alkotnia?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
b) Válasszatok ki két szót, és alkossatok velük mondatot!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
5. Ékezetek nélkül
a) Pótold a szavakban a hiányzó ékezeteket!
allatok mezo virag eso nyar fu
b) A szavakat írd le helyesen a füzetedbe!
6. Betűkártyák
a) Készíts betűkártyákat! Helyezd őket egymás mellé úgy, hogy szavakat alkossanak! Igyekezz minél több szót találni!
S |
i |
e |
z |
c |
l |
ő |
é |
f |
k |
c |
á |
ö |
n |
a |
t |
l |
b) Írd le csoportosítva az általad alkotott szavakat!
Például:
két betűből áll: lő
három betűből áll: fán
négy betűből áll: siet
öt betűből áll: előle
7. Felváltva dobjatok a dobókockával! Ahány pötty van a kocka felső lapján, annyi betűből álló szót írjatok!
8. Csoportosítsd a szavakat a magánhangzók időtartama szerint!
egy fűzfa mező őz bokrok fák virágok
a) Írd a táblázat megfelelő helyére a szavakat!
rövid magánhangzót tartalmaz |
hosszú magánhangzót tartalmaz |
rövid és hosszú magánhangzót tartalmaz |
|
|
|
b) Keresd meg a szavak párját! Ejtsd ki tisztán, pontosan a szópárokat!
hat kar vet ver mer lep
vér lép kár mér hát vét
c) Alkoss mondatokat két szópárral!
9. Pótold a szavakban a hiányzó magánhangzókat! Mielőtt beírod a hiányzó betűt, figyeld meg a hangok (betűk) hosszúságát!
f___lh___ g___ly___ t___l___p___ n r___k___
Írd le helyesen a szavakat!
________________________________________________________________________
10. Rövid – hosszú
a) Keresd meg és írd le a szövegből az i és í betűt tartalmazó szavakat!
Ahol illatos virágok nyílnak, ott megjelennek a szorgalmas méhek is. A szorgos kis állatok a kinyílt virág kelyhében forgolódnak. A kaptárban sejtekből lépet építenek kicsinyeiknek.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
b) A szövegben kiemelt szavakat helyettesítsd más szóval úgy, hogy a mondat értelme ne változzon!
11. Szókereső
a) Keress az olvasókönyvedben öt olyan szót, amelyekben rövid i betű van! Másold le őket a füzetedbe!
b) Versenyezzetek, hogy ki talál több olyan szót, amelyikben hosszú í betű szerepel! (Például: vív, hív)
c) Gyűjts olyan állatneveket, amelyekben i vagy í betű van! Betűrendben írd le a szavakat!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
12. Ékezettel változtasd meg a következő szavak jelentését!
akar alom verem eleget dalia halas szeles bor
Írd le az új szavakat a füzetedbe!
13. Találós kérdés
Mondjátok felváltva egymásnak a megfejtéssel kitalált szavakat! Mondd el, mire ügyelsz ezeknek a szavaknak a leírásakor!
Mi az? Bár sohasem húzott inget,
minden évben levet egyet.
Mi az? Van egy szép fehér ingem,
az ég varrta nékem.
Ha melegen süt a nap,
az én ingem elolvad.
Mi az? Se ecsetje, se festéke,
arany színt ken a levélre.
14. Soroljátok egymásnak helyes kiejtéssel a következő szavakat!
eső felhő futó kér megy esernyő csat nyele
Amikor te vagy a hallgató, tapsolj, ha hosszú magánhangzót hallasz!
15. Írd ki a helyesírási szótárból a víz szó toldalékos alakjait!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
a) Mondd ki a következő szavakat! Figyelj a magánhangzók hosszúságára!
víz vízi vízből vizes vizet vizű
b) Felváltva diktáljátok le egymásnak a társaddal az a) feladat szavait!
c) Hasonlítsátok össze a megfigyelt kéz szó helyesírásával az előbb leírt szavakat! Mit vettetek észre?
kéz kézi kézből kezes kezet kezű
16. Olvasd össze a betűket a nyilak irányában!
h → szől →
j → erd →
l → ó fed → ő
s → tet →
sz → ken →
t → hever →
Mit tapasztaltál?
a) Foglalj három szót mondatba!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
b) Írd le betűrendben az egyik szóoszlop szavait! Figyelj a magánhangzók hosszúságára!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
17. Betűkiegészítő
a) Egészítsd ki és másold le helyesen a szavakat! Leírás előtt mondd ki magadban a szót!
patk___ ás ___ fog___ rádi___ kancs___ szánk___ herny___
b) Számozással állítsd betűrendbe a szavakat!
18. Ha jól egészíted ki a következő mondatot, egy közmondás lesz belőle. Melyik az?
Addig jár a _______________ a kútra, míg el nem törik.
a) Írd le a közmondást a füzetedbe!
b) Alkoss egy rövid történetet, amelynek ez a közmondás lehet a csattanója!
c) Olvastál-e olyan mesét, amelyikre illik ez a közmondás?
19. Versenyezzetek!
a) Ki tud több olyan keresztnevet írni, amelyiknek a végén -ó vagy -ő betű van? (Például: Jenő, Gergő)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b) Gyűjtsetek olyan állatneveket, amelyekben van ó vagy ő magánhangzó! (Például: gólya, rigó)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
20. Ejtsd ki a szavakat! Mi a hiba?
elsetal oriasi zugnak nevetes kiabalas vidamsag kuncogastol
a) Pótold az ékezeteket!
b) Írd le a szavakat helyesen!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
c) Számozással állítsd betűrendbe őket!
d) Írj egy mondatot az aláhúzott szóval!
________________________________________________________________________
21. Felváltva diktáljátok le egymásnak a következő szavakat!
kő mogyoró korsó köröm főz ősz dobogó tó sorompó por öt
Közösen javítsátok a munkátokat!
22. Helytelenből helyes
a) Válogasd ki a helytelenül írt szavakat! Írd le őket helyesen a füzetedbe!
ólba tólod lehetöség egyelöre toban
orakor szól tomból háztol nevelö jővök
b) Olvasd fel a társadnak hangosan a megoldásokat!
c) Takard le a füzetedben a leírt szavakat! Írd le emlékezetből is őket!
d) Válogass úgy az a) feladat szavai közül, hogy három összefüggő mondatot tudj alkotni velük!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
23. Keresd meg a szövegben az u, ú, ü, ű betűt tartalmazó szavakat!
a) Húzd alá őket!
Télen rövidülnek a nappalok.
A hőmérséklet fagypont alá süllyed.
Zúzmarások a fák.
Sokszor borús, ködös az idő.
Gyakran hull a hó.
Csípős szél fúj.
Melegebb ruhát veszünk fel.
b) Csoportosítva írd le a szavakat!
ú–ű betű van a szóban: _______________________________________________________
__________________________________________________________________________
u–ü betű van a szóban: _______________________________________________________
__________________________________________________________________________
24. Kivételek
a) Csoportosítva írd le a szavakat!
keserű, batyu, sűrű, búcsú, áru, hegedű,
kapu, Pityu, csengettyű, gyalu, hamu,
szivattyú, fésű, ül, falu, borjú, eskü, menü,
jókedvű, tűz, búsul
u: _________________________________________________________________________
ú: _________________________________________________________________________
ü: _________________________________________________________________________
ű: _________________________________________________________________________
b) Pirossal jelöld a kivételeket!
25. Magánhangzóvarázs
a) Ejtsd ki helyesen a következő szópárokat! Társad közben figyeljen, majd cseréljetek!
szurok – szúrok zug – zúg
kor – kór irt – írt
huzat – húzat tör – tőr
b) Mondatba foglalással magyarázzátok meg a szavak jelentését!
c) Készíts rajzot a szavak jelentéséhez!
|
|
|
kerek kerék kérek
d) Pótold a magánhangzókat a szavakban a képek segítségével!
|
|
|
|
t___r___k t___r___k h___r___k h___r___k
e) Keress te is olyan szópárokat, amelyekben a magánhangzók időtartama szerint változik a szó jelentése!
_________________________________________________________________________
26. Döntsd el, hogy melyik szót írtuk le helyesen!
a) Húzd át a hibásat!
egy – eggy
utána – utánna
lessz – lesz
együtt – eggyüt
órakor – órakkor
b) Írd le a füzetedbe a helyes szóalakot! Jegyezd meg a helyesírását!
27. Válaszd ki, melyik szó illik a mondatba! Írd le a teljes mondatot a füzetedbe!
__________________ várom az autóbusznál.
öt – őt
__________________ szál virágot vásároltam.
Ajándékot adni ________________
öröm – őröm
A játékban Peti lesz az _________________
28. Tollbamondás után írd le a mondatokat!
Délutánra húsz fiút várunk játszani.
Kíváncsiak vagyunk, hogy milyen játékot hoznak.
Szívesen töltöm az időmet a társaimmal.
Közösen javítsátok a leírtakat!
29. Szóalkotó
a) A következő betűsorokból alkossatok szavakat! Írjátok le őket!
derő kákiskró lyémén dávanaksz
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
b) A leírt szavakkal alkossatok mondatot! Írjátok le a mondatot a füzetbe!
30. Olvasd el az alábbi szavakat! Figyelj a szóvégi -u, -ú, -ü, -ű hangok helyes ejtésére!
gyűrű, kapu, ágyú, varjú, tű, áru, eskü, fű, jármű, hegedű, fésű, batyu
a) Keress a szavak csoportosításához szempontot!
b) Diktáld le a szavakat a társadnak! Azután cseréljetek szerepet!
c) Közösen ellenőrizzétek a munkátokat! Melyik helyesírási szabály jut eszetekbe a leírt szavakról?
d) Húzd alá a füzetedben a kivételeket!
e) Folytasd a kivételek gyűjtését írásban!
Így: anyu, ___________________________________________________________
____________________________________________________________________
31. Versenyezzetek! Ki tud két perc alatt több olyan szót gyűjteni, amelyiknek a végén -ó vagy -ő magánhangzó van? Csoportosítva írjátok le a gyűjtött szavakat!
-ó |
-ő |
olló |
szőlő
|
32. Melyik évszakot juttatják eszedbe a képek?
|
|
a) Írj a képekről 2-2 mondatot!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b) Húzd alá a saját szövegedben azokat a szavakat, amelyekben hosszú a magánhangzó!
33. Hosszú mássalhangzó
a) Olvasd el az alábbi szavakat! Figyelj a hangok időtartamának helyes kiejtésére!
dobbal kézzel bajjal üggyel síppal lábbal
b) Miben hasonlítanak egymáshoz a felsorolt szavak?
_______________________________________________________________________
c) Keresd meg az összeillő párokat! Írd le őket a füzetedbe!
Így: síppal – dobbal
d) Jelöld színessel a hosszú mássalhangzókat a leírt szavakban!
e) Karikázd be a hosszú, kétjegyű mássalhangzót!
f) Állítsd betűrendbe a szavakat, és úgy írd le őket ismét!
g) Javíts, ha hibáztál!
h) Alkoss mondatot az egyik szópárral!
34. Egy betű a különbség
a) Keress olyan szópárokat, amelyek között a különbség csupán egyetlen betű!
pont vonal
toboz géz
fonal papa
baba bont
néz méz
kéz doboz
b) Írd le a megtalált szópárokat!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
c) Ha tudod, folytasd a szósort!
baba, papa, dada, _________________________________________________________
d) Egészítsd ki a szavakat!
|
|
|
gomb ___omb ___omb
e) Rajzold le a három szó jelentését!
35. Totó
a) Töltsd ki a totószelvényt! A szavakat a tanítód mondja, te csak a számokat írd be a szelvénybe!
Szabály:
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|
|
+1 |
|
|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|
|
+1 |
|
|
b) Párosával ellenőrizzétek a helyes kitöltést!
c) Ha hibáztál, írd le helyesen a szót! Foglald is mondatba!
Megoldás:
1. |
fésű |
2 |
2. |
kapu |
1 |
3. |
hamu |
1 |
4. |
nélkül |
x |
5. |
ára |
x |
6. |
lassú |
x |
7. |
tanul |
1 |
8. |
járkáló |
2 |
9. |
gyönyörű |
x |
10. |
szédítő |
2 |
11. |
kicsit |
1 |
12. |
bekerít |
x |
13. |
készít |
2 |
+1 |
építők |
2 |
1. |
rádió |
x |
2. |
domború |
x |
3. |
hűsít |
2 |
4. |
díszít |
2 |
5. |
tüzes |
1 |
6. |
vizes |
1 |
7. |
írtam |
x |
8. |
író |
2 |
9. |
irat (fn.) |
1 |
10. |
ásó |
2 |
11. |
tűnődő |
2 |
12. |
eltör |
1 |
13. |
türelem |
2 |
+1 |
tyúkok |
x |
2.2 A mássalhangzók időtartamának jelölése
1. Gyűjts mássalhangzókat!
Egyjegyű rövid mássalhangzó |
|
Egyjegyű hosszú |
|
Kétjegyű rövid |
|
Kétjegyű hosszú |
|
a) Írd be a táblázatba a szövegben szereplő mássalhangzókat!
Ősz elején még melegen sütött a nap.
Később már gyakran esett az eső.
Most már hűvös szél kergeti a színes leveleket.
Hosszabbak az esték.
b) Folytasd a gyűjtést! A magyar ábécé valamennyi mássalhangzója szerepeljen a táblázatodban!
2. Cseréljétek a mássalhangzókat úgy, hogy mindig egy újabb szót alkossatok! Mindig csak egy betű változzon! Aki nem tudja folytatni, zálogot ad.
fék, kék, __________________________________________________________________
szél, szék, _________________________________________________________________
A zálog kiváltása: a játékban szereplő valamelyik szóval mondatot kell alkotni.
3. Pótold a szavakban a hiányzó mássalhangzókat!
a) Másold le a kiegészített szavakat a füzetedbe!
_____ óka _____ áva _____ edve _____ utya ____ adár
b) Válassz ki kettőt az állatnevek közül, és alkoss velük mondatot!
c) Rajzold le a kedvenc állatodat!
|
4. Rejtvény
a) Írd le, hogy mire gondoltam!
b) Írj egy mondatot a rejtvény megfejtésével!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
c) Készíts te is hasonló rejtvényt a társaidnak!
5. Állati szólások
a) Másold le írott betűkkel a következő szóláshasonlatokat!
Fürge, mint a gyík. ___________________________________________________________
Ravasz, mint a róka. _________________________________________________________
Szelíd, mint az őz. __________________________________________________________
Bátor, mint az oroszlán. ______________________________________________________
b) Húzd alá a mondatokban a kétjegyű mássalhangzókat!
c) Gyűjts olyan állatneveket, amelyekben a mássalhangzót kétjegyű betű jelöli! Írj le négyet!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
6. Hasonlóság
a) Olvasd el a következő szavakat! Miben hasonlítanak?
áll, erre, papírra, előtt, izgatottan, hozza, állomás, érkezett, kellene, jönnek, kiszáll
b) Diktálj le öt szót a társadnak a szavak közül! Azután cseréljetek szerepet!
c) Közösen javítsátok a munkátokat!
d) Számozással állítsd betűrendbe az a) feladat szavait!
e) Válogass a szavak közül úgy, hogy összefüggő mondatot tudj írni belőlük!
7. Vedd elő a korongjaidat! Tegyél annyi piros korongot magad elé, ahány hangból (betűből) áll a hallott szó! Fordítsd kékre a korongokat ott, ahol a szóban a hosszú mássalhangzót hallod!
a) Dolgozzatok párban! Először egyikőtök mondja a szavakat, a társa pedig fordítsa meg a korongot a hosszú mássalhangzónál! Azután cseréljetek!
puffan jobban kiáltott roppan
éjjel fillér reggel éppen
b) A szavak segítségével ellenőrizzétek a korongok számát és színét!
8. Mondd ki magadban a szavakat! Keresd a szabályt, és írd le a szavak párját!
locsog loccsan
lötyög löttyen
kopog _________
sziszeg _________
totyog _________
csoszog _________
Két szópárral alkoss mondatot!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
9. Olvasd el a következő szöveget némán! Figyeld meg benne a hosszú hangok jelölését!
Ősszel gyakran támad fel az erős szél.
Ilyenkor az erdő félelmetessé válik.
A fák sokasága megzizzen, felzúdul.
Esőt is gyakran hoz a szél.
Megkavarja a fákon a lengedező leveleket,
majd potyogni kezdenek a kövér cseppek.
a) Rajzolj egy képet arról, amit olvastál!
|
b) Másold le azokat a szavakat, amelyekben van hosszú mássalhangzó!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
c) Mi történik még ősszel a természetben? Hogyan változik a hőmérséklet? Mondj erről kérdő mondatokat! A társad válaszoljon egy-egy mondattal!
d) Gyűjts hasonló jelentésű szavakat a következőkhöz!
zizzen, _____________________________________________________________________
potyog, ____________________________________________________________________
10. Félreértés támadhat, ha írásban nem jelöljük, hogy hosszú a mássalhangzó. Megváltozhat ugyanis a szó jelentése.
a) Keresd meg a hibát a mondatokban!
Meghalok én még suttogó beszédet is – mondta nagyapa.
A kirándulásról most meséltem épen.
b) Írd le helyesen a mondatokat!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
c) Alkoss olyan mondatot is, amelyben az épen és a meghalok szó a helyes!
11. Helyezd el a hiányos mondatokban a megfelelő szavakat! Figyelj a mássalhangzók hosszúságára!
szál száll halom hallom
Két madár ____________ az ágra.
A pók vékony _________at húzott a levelek közé.
_______________ a levelek zizegését.
Nagy ___________ száraz levél van a fák alatt.
12. Mesélj társadnak Az iskolaudvaron című színes képről!
a) Használd mondataidban a következő szavakat:
mellett fölött mögött előtt között alatt
b) Másold le a fenti szavakat a füzetedbe!
c) Húzd alá színessel a hosszú mássalhangzót jelölő betűket!
d) Írj két mondatot az a) feladatban szereplő szavak használatával!
13. Tollbamondás után írj!
A szarvasok, őzek a hó felett keresik a nekik való eledelt.
Minden erdőben vannak fából ácsolt, fedett vadetetők.
Nagy havazások idején szénát, száraz lombot, káposztát hordanak ki oda szánnal a vadászok.
14. Hogy hallod? Hogy írod?
Ha a füledre hallgatsz, általában helyesen jelölöd az időtartamot a szavakban. Előfordulhat azonban, hogy becsap a füled.
a) Azért, hogy ez ne történjen meg veled, keresd a következő szavakban a szótőt! Ezután írd le kiegészítve a szavakat!
ki____ebb erő____ebb figyelme____en
e____üttes aranyo____an kénye____en
b) Szóban alkoss mondatokat a kiegészített szavakkal!
15. Készíts szóláncot! Mindig csak az első betűt változtasd!
menni, kenni, ________________________________________________________________
tettem, _____________________________________________________________________
koppan, ___________________________________________________________________
16. A következő szópárokból húzd alá azokat a szavakat, amelyeket helyesen írtunk!
esső eső
lesz lessz
bakkancs bakancs
köppeny köpeny
szalag szallag
A leírt szavak közül kettővel alkoss mondatot!
17. Töltsd ki a 13 + 1 találatos totószelvényt! A szavakból az s, ss vagy ssz hiányzik.
Így jelöld tippjeidet: s = 1, ss = 2, ssz = X
a) Mielőtt tippelnél, mondd ki magadban a szavakat!
1. |
me ___ e |
|
2. |
na ___ ol |
|
3. |
fe ___ ték |
|
4. |
tava ___ al |
|
5. |
ha ___ at |
|
6. |
la ___ ít |
|
7. |
ko ___ ár |
|
8. |
ve ___ ő |
|
9. |
i ___ kola |
|
10. |
ho ___ ú |
|
11. |
la ___ ú |
|
12. |
fri ___ |
|
13. |
va ___ at |
|
+1 |
má ___ ik |
|
b) A társaddal közösen ellenőrizzétek a kitöltött szelvényeket!
c) Akinek a legtöbb találatot sikerült elérnie, készíthet egy másik totót. Például így: z = 1, zz = 2, zs = X
18. Szópárok
a) Mi a véleményetek az alábbi szópárokról? Beszéljétek meg!
ál áll
elemel elemmel
orom orrom
b) Ejtsd helyesen a szavakban a mássalhangzókat!
c) Magyarázzátok meg egymásnak egy szópár jelentését! Először egyikőtök magyarázzon, azután cseréljetek!
d) Alkossatok mondatokat a szópárokkal állításotok bizonyítására!
e) Önálló munka: Fogalmazz egy történetet úgy, hogy legalább három szó szerepeljen benne a megfigyelt szavak közül!
19. l – ll
a) Húzd alá azokat a szavakat, amelyeknek a rövid és a hosszú l-lel írott alakját is használjuk!
fel lila kel bolt tol fül hal
b) Írd le a szópárokat a füzetedbe!
c) Készíts rajzot a következő szavak jelentésével!
|
|
|
|
lila Lilla tol toll
d) Alkoss mondatot az egyik szópárral!
20. Tollbamondás után írj!
fülel, füllel, vasal, vassal, fejjel, fejel, szemel, szemmel
a) Csoportosítsd a leírt szavakat! Segít a Mit csinál? és a Mivel? kérdés.
b) Ellenőrizd a munkádat! Javíts, ha hibáztál!
21. Töltsd ki a totószelvényt!
A szavakat a tanítód mondja, te csak a számokat írd be a szelvénybe!
Szabály:
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|
|
+1 |
|
|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|
|
+1 |
|
|
Közösen ellenőrizzétek a kitöltött szelvényeket!
Megoldás:
1. |
aggaszt |
x |
2. |
szalonna |
x |
3. |
kép |
1 |
4. |
fény |
1 |
5. |
áll (i., fn.) |
2 |
6. |
héja |
1 |
7. |
kapott |
x |
8. |
ott |
2 |
9. |
alatt |
x |
10. |
ad |
1 |
11. |
cseppkő |
x |
12. |
füzet |
1 |
13. |
itt |
2 |
+1 |
tollal |
x |
1. |
asztalt |
1 |
2. |
írt |
1 |
3. |
adta |
1 |
4. |
ütötték |
x |
5. |
maradtak |
1 |
6. |
birkózott |
x |
7. |
birkózót |
1 |
8. |
küldtétek |
1 |
9. |
lőtt |
x |
10. |
szőlőt |
1 |
11. |
könyvét |
1 |
12. |
bogarászott |
x |
13. |
bogarásztak |
1 |
+1 |
leírták |
1 |
2.3 A kiejtéstől eltérő hangkapcsolatok jelölése
1. Magyarázd a mondatok jelentését! Milyen mondatok ezek? Miről ismerted fel őket?
Ne állj itt úgy, mint egy Á betű!
Megmutatja, hol csinálta az ács az ajtót.
Adja ő még alább is!
Olyan fáradt, hogy az ágy sír utána.
a) Keresd a szólásokban, közmondásokban a kiejtéstől eltérő helyesírású szavakat!
b) Másold le a megtalált szavakat! Mi segít a helyes leírásban?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
c) Jelöld a szavakban álló egyenes vonallal a szótőt!
d) Írd le ábécérendben a szavakat!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
2. Mit jelent a következő mondat?
Későn ébredt föl.
a) Előfordult ez már valakivel az osztályodban? Mondj rá példát!
b) Emlékezetből írd le a mondatot!
3. Toldalékold a következő szavakat úgy, hogy a kiejtéstől eltérő helyesírásúak legyenek!
kert bot út bán ken fogy
a) Írd le a toldalékos szavakat!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
b) Jelöld álló egyenes vonallal a szótőt a leírt szavakban!
c) Válassz ki két szót! Alkoss velük mondatot!
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
4. Tollbamondás után írj!
Nagyapa kertjében tűz volt. Égett az avar.
A füstje magasra szállt. A lángok gyorsan terjedtek.
Rövid idő múlva sikerült eloltani.
a) Ellenőrizd a munkádat! Javíts, ha hibáztál!
b) Miért veszélyes tüzet rakni a kertben? Milyen óvintézkedéseket kell tenni ilyenkor? Beszéljétek meg, hogyan történik a tűzoltás?
c) Húzd alá a szövegben a kiejtéstől eltérő helyesírású szavakat!
d) Szóelemzéssel indokold állításodat!
5. Másold le a mondatokat!
Találj ki egy játékot! – mondta Kati.
Csináljunk bábokat! – kiáltja Zsófi.
Adjuk ajándékba az óvodásoknak!
a) Húzd alá azt a szót, amelyiknek a kiejtése eltér a helyesírástól! Válaszd el álló egyenes vonallal a szótőt és a toldalékot!
b) Írd át színessel a szótő utolsó és a toldalék első betűjét!
c) Gyűjtsetek a társaddal hasonló helyesírású szavakat! Írjátok le őket!
6. Figyeld meg a következő szavak leírt és kiejtett alakját!
partja pottyan rontja bontja pettyes
hattyú barátja löttyen kabátja
a) Írásmódjuk szerint csoportosítva másold le a szavakat!
-tj- |
-tty- |
|
|
b) Válassz mindkét csoportból egy-egy szót, és alkoss vele mondatot!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
7. Keresd meg a hibákat a szövegben!
Az erdei ösvényen gyakran láttyuk a mókust. Sokszor fejünk felett ugrájják körül egymást. Télire dijóból, makkból élelmet gyűjtenek.
a) Ha megtaláltad a hibát, ejtsd ki tisztán a szavakat!
b) Másold le a mondatokat helyesen!
c) Jelöld, ahol a helyesírás eltér a kiejtéstől!
8. Válasszatok mindketten tíz-tíz szót a felsoroltak közül!
tanulja, készüljön, árulja, folytatja, fonja, mutatja, küldjétek, maradjon, mondja, bátyja, engedje, kiáltja, válaszolja, rohanjunk
a) Diktáljátok le egymásnak a saját szavaitokat!
b) A leírt szavakban jelöljétek a szótőt és a toldalékot!
c) Írjatok a szavakkal három összefüggő mondatot!
9. Melyik szót írtuk helyesen? Válaszd ki és másold le a füzetedbe!
tuggya tudja
adja aggya
éljen éjjen
mongya mondja
taníttya tanítja
a) Jelöld a szavakban azt a részt, ahol a leírás eltér a kiejtéstől!
b) Indokold a megoldásodat!
10. Magyarázd meg, mit jelent a közmondás!
Nyáron gyűjts, hogy télen fűts!
a) Ismered-e azt a mesét, amelyikre illik ez a közmondás? Mondd el a társaidnak!
b) Másold le azokat a szavakat a mondatból, amelyeknek a helyesírása eltér a kiejtéstől!
c) Színessel írd át az eltérés helyét! Mi segít a helyesírásban?
11. Tollbamondás után írd le a szavakat!
építs hagyja vadja barátjuk csinálják gyűjtsetek
a) Javítás után rendezd el a szavakat a táblázatba! Először mondd ki a szavakat, azután írj!
ts |
|
lj |
|
dj |
|
nj |
|
dt |
|
gyj |
|
tj |
|
dj |
|
b) Folytasd a szógyűjtést a táblázat kitöltéséhez!
12. Figyeljétek meg a következő szavak kiejtését és leírását! Keressetek hasonlóságot!
bánjuk mutatja mondja ejtsük műveltség bontsuk fáradságos látjuk
a) Olvassátok fel a szavakat helyes kiejtéssel!
b) Betűrendben írd le a szavakat!
c) Álló egyenes vonallal jelöld a szótőt!
d) Színessel karikázd be azt a szórészt, ahol eltér a kiejtéstől a leírás!
13. Olvasd el a verset!
Bertolt Brecht: Sárkánydal (részlet)
Repülj, repülj, kicsi sárkány,
emelkedj föl a magasba,
a sok nagy ház kupoláján,
lendülj át, még magasabbra!
Ha jól tartjuk a zsineget,
fönn maradsz a kék egekben
kényszeríted a szeleket,
röpítsenek sebesebben.
a) Te röpítettél-e már sárkányt? Meséld el a társaidnak, hogyan történt!
b) Rajzolj egy színes sárkányt, amilyet szeretnél!
|
c) Keress a versben olyan szavakat, amelyeknek a kiejtése eltér a leírástól!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
14. Szótagolva másold le azokat a szavakat, amelyeknek a leírása eltér a kiejtéstől!
állja figyelje hordja hozza pettyes gyűjtse
földje csendje kérdi hosszú csalogatják fűzze
15. Tollbamondás után írd le a mondatokat!
Tavasszal felhangzik a madarak vidám kórusa. Teli torokból énekelnek, csalogatják a társaikat. Szorgalmasan hordják a fűszálakat, a gallyakat fészkük építéséhez.
a) Ellenőrizd, javítsd a munkádat!
b) Írd le a szöveg első mondatát szótagolva!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
2.4 A j–ly hangok jelölése
A j hangot a magyar nyelvben kétféle betű jelöli. Meg kell tanulni, hogy melyiket mikor használjuk.
1. Gyűjts olyan szavakat, amelyek a hely szóval kezdődnek!
helyez, helyzet, helyes, ______________________________________________________
_________________________________________________________________________
2. Nézd meg a képeket!
a) Nevezd meg őket!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b) A j hang kétféle jelölése szerint csoportosítsd írásban a szavakat!
j |
ly |
|
|
3. Betűpótló
a) Pótold a j hangot az alábbi szólásokban!
Szólások |
Jelentések |
Tud___a, hol szorít a cipő. |
Rájött a dolog lényegére. |
Fe___én talál___a a szöget. |
Baja lesz abból, amit csinál. |
Megüti a boká___át. |
Tudja, hol a hiba. |
b) Mit jelent egy-egy szólás? Keresd a jelentését, és kösd össze vele!
c) Mondj példát, hogy hol, mikor használjuk ezeket a szólásokat!
4. Gyűjts olyan madárneveket, amelyekben ly hang van!
a) Írd le őket! (Például: gólya, bagoly)
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
b) Alkoss mondatot arról a madárról, amelyik a legjobban tetszik neked!
_________________________________________________________________________
5. Hasonlítsd össze a következő szavakat:
új ujj
a) Melyiket tudod lerajzolni?
b) Helyezd mondatba a szópárt!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
6. Másold le a következő mondatokat! Figyelj a helyesírásra!
A termeszek olyan hatalmas várakat építenek, mint egy szénaboglya.
Titokban, rejtett folyosókon, főleg éjjel járják útjukat.
Éjszakai portyájuk során a fából készült tárgyakat teljesen elpusztítják.
a) Húzd alá kék színnel a hosszú magánhangzókat!
b) Írd át pirossal a j hangot jelölő betűket!
7. Írj olyan keresztneveket, amelyekben j vagy ly van! Csoportosítva írd le a neveket!
(Használhatod a naptár névjegyzékét is!)
j |
ly |
Hajnalka |
Gergely |
8. Csoportosíts!
a) Keress szabályt a következő szavak csoportosításához! Adj címet is a csoportoknak!
ruhája hely Károly Joli folyó golyó sajt
persely vaj hajó gally papagáj tojás
b) Válassz ki az a) feladatból tíz szót, és diktáld le a társadnak! Azután cseréljetek! Végül közösen javítsátok a munkátokat!
9. Szóképzés
a) Folytasd a sort a füzetedben!
zörög – zörej oszt – osztály
dörög – dörej tart –
röhög – enged –
cseveg – rejt –
robog – szab –
b) Válassz két szópárt, és írj velük mondatokat!
10. Gyűjts olyan ételeket, amelyeket j-vel vagy ly-nal kell írni!
a) Írj le tíz szót a gyűjtésből a füzetedbe!
b) Állíts össze étlapot a gyűjtött ételekből! Az étlapot betűrendben készítsd el!
c) Csillaggal jelöld meg a kedvenc ételedet!
11. Olvasd el a következő szavakat! Mi a közös bennük?
héja bagoly keselyű seregély varjú
papagáj harkály fürj sólyom
a) Csoportosítva írd le a szavakat!
j |
ly |
|
|
b) Ha tudod, folytasd a gyűjtést mind a két oszlopban!
c) Diktálj a saját gyűjtésedből hármat-hármat a társadnak! Társad írja le azokat a füzetébe! Azután cseréljetek szerepet! Közösen javítsatok!
12. Rajzolj!
a) Rajzolj olyan tárgyakat a füzetedbe, amelyeknek a nevét ly-nal kell írni! (Például: korcsolya, bélyeg)
b) Mondd el magadban az év hónapjainak a nevét! Írd le azokat, amelyeket j betűvel írunk!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
c) Ellenőrizd a munkádat a naptár segítségével!
d) Egészítsd ki a szavakat egy-egy betűvel!
papa___áj, s___lyom, bago___, h___rkály
Ha helyesen írtad a betűket, s azokat összeolvasod, egy madár nevét találod!
e) Találj ki te is hasonló feladványt a társaidnak!
13. Fejtsd meg a rejtvényt! A kétjegyű mássalhangzót egy négyzetbe írd!
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. A baromfiudvar mérges, hangos lakója.
2. A hócsata kelléke.
3. A kora tavasz illatos virága.
4. Ebből lesz a kiscsibe.
5. Tejből készül.
Megfejtés: ____________________________
Alkoss a megfejtéshez írt szóval mondatot!
________________________________________________________________________
14. Figyeld meg, hogyan lesz a vízből – jég!
víz → víg → vég → jég
a) Keress szabályt!
b) Próbálkozzatok közösen hasonló feladattal!
c) Hogyan válik a vér – vízzé? Egyszerre mindig csak egy betűt változtassatok!
vér → vár → ______________________________________
d) Juss el a dombtól a hegyig, vastól a rézig!
15. Tollbamondás után írj!
Az emlős állatok különböző módon készülnek a télre.
A mókus táplálékot gyűjt.
Az őzek, szarvasok bundája megvastagszik.
Zsírréteg rakódik rájuk, ami télen melegíti őket.
A róka és a nyúl még a színét is megváltoztatja.
A sün összegömbölyödve téli álmot alszik.
Átolvasással javítsd a munkádat!
16. Mondatkiegészítés
a) Egészítsd ki az alábbi mondatokat! A kiegészítéshez válogass a felsorolt szavak közül:
tó, csermely, vízesés, folyam, folyó, tutaj, uszály, kenu, bárka, hajó
A Duna nem patak, hanem ____________________.
Sok _________________ közlekedik a vizén.
A __________________ áruszállításra is használják.
Régen _________________ is úszott rajta.
b) Másold le a füzetedbe a kiegészített mondatokat!
c) Az a) feladatban felsorolt szavakat csoportosítva írd le a rajzok alá!
|
|
___________________________________ _________________________________
___________________________________ _________________________________
___________________________________ _________________________________
___________________________________ _________________________________
d) Mely szavakat nem írtad le? Miért?
_________________________________________________________________________
e) Alkoss szóban a „kivételekkel” mondatot!
f) Gyűjts „utasokat” a vízi járművekre! Csak állatok utazhatnak rajtuk!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
17. Olvasd el többször némán a következő szavakat!
melyik osztály olyan
tejszín ibolya majom
gólya játék gally
a) Takard le a szavakat! Emlékezetből írj le annyi szót, amennyit meg tudtál jegyezni!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
b) Állítsd betűrendbe a leírt szavakat, és úgy is írd le őket!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
18. Tollbamondás után írj! Ellenőrizd átolvasással a munkádat!
A kamilla vagy orvosi székfű az ország minden táján megtalálható.
Virágját akkor gyűjtik, amikor a kamillamező már fehéret mutat.
Ha a virágok között járunk, cipőnk sárga poros lesz a virágportól.
A virág forrázással készült teája görcsoldó, fertőtlenítő, izzasztó hatású.
19. Versenyezzetek! Ki tud két perc alatt több j-s és ly-os szót írni?
j |
ly |
|
|
20. Olvasd el többször is a mondatokat!
A harkály lyukat váj a fatörzsbe.
A szürkebegy csésze alakú fészket készít gyökerekből és száraz gallyacskákból.
a) Takard le, és emlékezetből írd le a mondatokat a füzetedbe!
b) A szöveg segítségével ellenőrizd a munkádat! Javíts, ha hibáztál!
21. Totó
Töltsd ki a totószelvényt a következő módon:
j = 1
ly = 2
j-t hallunk, de nem jelöljük = x
A szavakat a tanítód mondja, te csak a számokat írd le!
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|
|
+1 |
|
|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|
|
+1 |
|
|
Közösen ellenőrizzétek a leírt számokat!
Megoldás:
1. |
papagáj |
1 |
2. |
zsivaj |
1 |
3. |
fiaim |
x |
4. |
akadály |
2 |
5. |
talaj |
1 |
6. |
furulya |
2 |
7. |
dió |
x |
8. |
súlyos |
2 |
9. |
sújtott |
1 |
10. |
mosolya |
2 |
11. |
dörej |
1 |
12. |
bolyong |
2 |
13. |
korcsolya |
2 |
+1 |
tájkép |
1 |
1. |
gombolyag |
2 |
2. |
hömpölyög |
2 |
3. |
gömbölyű |
2 |
4. |
ceruzáim |
x |
5. |
hópehely |
2 |
6. |
ruhája |
1 |
7. |
ruháink |
x |
8. |
olajos |
1 |
9. |
tejes |
1 |
10. |
éjjel |
1 |
11. |
milyen |
2 |
12. |
majd |
1 |
13. |
uszály |
2 |
+1 |
bagoly |
2 |
2.5 A szavak elválasztása
1. Válasszatok ki egy népdalt! Énekeljétek el!
a) Tapsoljátok el a ritmusát!
b) Kiszámolóval válasszatok ki egy játékost!
Például ezzel:
Ma-da-rak vol-tunk,
föld-re száll-tunk,
bú-za-sze-met sze-de-get-tünk,
Há-nyat mon-dasz, te kis gye-rek, te meg te?
Ö-töt. Egy, ket-tő, há-rom, négy, öt!
c) Számoljátok meg, hány szótagból áll a leghosszabb sor a kiszámolóban! Írjátok le a füzetbe!
d) Akit kiolvastak, az mond egy újabb kiolvasót. Az előzőek szerint folytatódik a feladat.
2. Szótagszámoló
a) Tapsolj annyit, ahány magánhangzó van a következő szavakban!
bagoly mókus fák csivitelnek
b) Mondj a társadnak szavakat! Húzzon annyi vízszintes vonalat, ahány szótagra bonthatók a hallott szavak! Azután cseréljetek szerepet!
3. Korongozó
a) Tegyél annyi piros korongot magad elé, ahány magánhangzó van a szavakban!
megnézte figyelt megoldotta átadták
b) Tegyél a piros korongok alá annyi kéket, ahány szótagra bonthatók a szavak!
4. Keress a szótagoknak párt, úgy, hogy értelmes szó legyen belőlük!
sé – – dő
er – – var
vi – – tál
a – – rág
da – – lol
a) Írd le a szótagokból összeállított szavakat!
_________________________________________________________________________
b) Mondj velük összefüggő mondatokat!
5. A szótagolást azért kell jól ismerned, hogy a szavakat helyesen tudd elválasztani.
a) Keresd meg és karikázd be azt a magánhangzót, amelyik önmagában is szótag!
Ó, milyen szép az erdő!
A fák színes ruhába öltöztek.
Hallgatjuk a madarak énekét, s gyönyörködünk a természet adta szépségekben!
b) A mondatokban olyan szó is van, amelyik csak egy szótagból áll. Írd le ezeket a szavakat!
c) Gyűjts te is egytagú szavakat az őszről!
6. Írd le úgy a következő mondatokat, hogy minden lehetséges helyen válaszd el a szavakat!
Először a mezőre érkezett meg az ősz.
Néptelen lett a rét. A szél kedvére tépte, cibálta a fák koronáját.
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
7. A virág szirmaiban található szótagokból egy mondatot rakhatsz össze.
|
a) Ha sikerül, írd le a mondatot! ____________________________________________ ____________________________________________ ____________________________________________ |
b) Miért költöznek ősszel melegebb vidékre a madarak? Mesélj róla a társadnak!
8. Gyűjts olyan egytagú szavakat, amelyekben a j hangot jelölő betű van! Írd le a szavakat a füzetedbe!
Számozással állítsd betűrendbe a szavakat!
9. Felváltva dobjatok a dobókockával! Keressetek olyan szót, amelyik annyi szótagból áll, ahányat dobtatok! Írjátok le a szót!
10. Mondd ki többféleképpen a villamoson szót!
a) Először az első szótag határán állj meg: vil-lamoson
b) Azután a második szótagnál állj meg: villa-moson
c) Most a harmadik szótagnál tarts szünetet: villamo-son
d) Most minden szótagnál állj meg: vil-la-mo-son
e) Írd le ugyanígy a következő szavakat: kerékpárral, motorbicikli
11. Mondd ki, majd írd le a képeken látott tárgyak nevét!
|
|
|
|
a) Hány szótagra bonthatók?
b) Gyűjts te is olyan szavakat, amelyek ugyanennyi szótagból állnak! Rajzold le őket!
12. A képen látható dolgok nevét írd le szótagolva!
|
|
|
a) Keress hasonló szavakat!
b) Kettővel alkoss mondatot!
13. Válaszd el a szavakat!
a) Elválasztva írd le az alábbi szavakat a füzetedbe!
fütyül labda csobog zizzen
pattan játszik ugrik
b) Írj összefüggő mondatokat a szavak felhasználásával!
14. Hogyan választod el a következő szavakat? Beszéljétek meg!
mártja zöldség András kezdtem
Endre barátság egészség
a) Ejtsd ki szótagolva a szavakat!
b) Írd le elválasztva ezeket a szavakat!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
15. Készítsetek szóláncot! A szó utolsó szótagjával kezdődjék a következő szó!
táska → kavar → varró → róka → ___________ → ___________ → ___________ →
___________ → ___________ → ___________ → ___________ → ___________
Aki nem tudja folytatni, zálogot ad! A zálogot egy elválasztási szabály felidézésével lehet kiváltani.
16. Elválasztva írd le az alábbi szavakat!
maharadzsa bandzsa lándzsa edző bodza
a) Válassz ki két szót a felsoroltak közül, és írj velük egy-egy mondatot!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
17. Olvasd fel a társadnak az alábbi mondatokat!
Petinek fájt a foga.
Fel-alá sétált a kertben, és szomorúan panaszkodott Tamásnak, aki a lehullott leveleket gyűjtötte össze.
Ő azt tanácsolta a társának, hogy azonnal forduljon orvoshoz.
a) Gyűjtsd ki a szövegből a hosszú mássalhangzós szavakat, és másold le őket a füzetedbe.
b) Írd le ismét a megtalált szavakat minden lehetséges helyen elválasztva!
c) Mit tettél te, amikor neked fájt a fogad? Válaszodat írd le egy mondatban!
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
18. Másold le szótagolás nélkül a következő mondatokat! Gondolj az elválasztás szabályaira!
Ő-szi i-dő-jós-lá-sok
E-ső lesz, ha a fecs-ke a-la-cso-nyan száll.
Hosz-szú, ke-mény lesz a tél, ha a va-kon-dok ősz-szel i-gen ma-gas-ra túr.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Ha hallottál már te is ilyen időjóslásokat, mondd el a társaidnak!
19. Nézd meg a képeket!
|
|
|
a) Egészítsd ki szóvá a szótagokat a képek segítségével!
haty ________ poty ________ süly_________
csob ________ recs ________
b) Válaszd ki valamelyik képet! Alkoss róla néhány mondatos történetet!
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
20. Olvasd össze a szavak első szótagját!
fehér kemény telefon = fekete
háló titok zsákban = __________________
kedves véres remény = __________________
a) Ezt az új szót írd le a füzetedbe!
b) Készíts te is hasonló rejtvényt!
c) Gyűjts olyan szavakat, amelyek ugyanazzal a szótaggal kezdődnek! Írd le őket!
maci, majom, _____________________________________________________________
vidám, virág, ______________________________________________________________
21. Másold le a következő szavakat!
sétáló szél mező margaréta
zivatar felhősödés avarban
a) Írd a szavak fölé, hogy hány szótagra bonthatók!
b) Melyik szóra gondoltam? Rakd össze a szótagokból! Írd le a szót!
le- -nye- -vél- -get -sző-
_________________________________
c) Elválasztva írd le a fenti szavak közül a háromtagúakat!
22. Csoportosítsd az elválasztás szabályai szerint a szavakat!
a) Írd le őket a táblázat megfelelő helyére.
edző kő messze kendő dió
kér egészség fiú figyel
pattan zöldség avar poggyász
ló |
|
le-ány |
|
sé-tál |
|
ül-tet |
|
zöld-ség |
|
hul-lik |
|
fröcs-csen |
|
test-vér |
|
ma-dzag |
|
b) Írj te is mindegyik csoporthoz még két-két szót!
23. Két-két szó határán (vagy: találkozásánál) elbújt egy harmadik. Keresd meg és írd le a szót!
fecske – fenyő
birka – puska
béka – szamár
a) Versenyezzetek! Ki tud több ilyen szópárt írni öt perc alatt?
b) A társad fejtse meg az általad írt rejtvényt!
24. Pótold a hiányzó betűket!
Ma hossz___ levelet kaptam a barátom______
Szépen írta rá a c___met és a felad____.
a) Így másold le a szöveget!
b) Írd át színessel a lemásolt szövegben a hosszú magánhangzókat!
c) Keress a leírt szövegben különböző szótagszámú szavakat! Csoportosítva írd le őket!
egy szótagú szó: ______________________________________________________
két szótagú szó: _______________________________________________________
három szótagú szó: _____________________________________________________
d) Álló egyenes vonallal jelöld a szócsoportokban a szótaghatárokat!
25. Olvasd el a következő mondatot!
Egy reggel a bokrok alól kidugta a fejét a hóvirág.
a) Számold meg, hogy hány szótagból áll a mondat!
b) Tegyél annyi piros korongot magad elé, ahány magánhangzó van a kidugta szóban!
c) Tegyél annyi kék korongot a pirosak alá, ahány szótagra bontható a szó!
d) Mit tapasztaltál! Fogalmazd meg a szabályt!
26. Olvasd el a következő szavakat!
kirándulás gyalogol játszanak gyűjtenek uzsonnáznak
a) Írd le a füzetedbe minden lehetséges helyen elválasztva a fenti szavakat!
b) Mi jut eszedbe a leírt szavakról?
c) Írj összefüggő mondatokat a szavak felhasználásával!
27. Olvasd fel hangosan szótagolva a következő mondatokat!
A nap már nem sütött olyan erősen.
Rövidültek a nappalok, hosszabbak lettek az éjszakák.
Sűrűbben öntözték esők a földet. Megérkezett az ősz.
a) Karikázd be a szövegben az egy szótagú szavakat!
b) Másold le szótagolva a három vagy több szótagú szavakat!
28. Szótagokra bontva írd le tollbamondás után a mondatokat!
A legtöbb gyümölcsünk ősszel érik.
Kora ősszel szedik a kék szilvát.
A diót hosszú rúddal leverik a fáról, és kosárba gyűjtik össze.
A szőlő szedését, a szüretet mulatsággal fejezik be.
a) Ellenőrizd a munkádat! Javíts, ha hibáztál!
b) Ha jártál már szüreten, mesélj róla a társaidnak!
c) Gyűjts több szótagú szavakat a szürettel kapcsolatban! (Például: puttonyok, kosarakba)
d) Rajzolj képet az élményeidről!
|
Válaszd el a szavakat az összes lehetséges helyen!
(ellenőrzés/differenciálás)
1. |
házig |
|
51. |
mennyi? |
|
2. |
Berettyó |
|
52. |
Bottyán |
|
3. |
lajstrom |
|
53. |
Dezső |
|
4. |
rendületlenül |
|
54. |
koordinál |
|
5. |
diadallal |
|
55. |
vákuum |
|
6. |
Miklósék |
|
56. |
Pest |
|
7. |
könyveitek |
|
57. |
fiók |
|
8. |
nyolc |
|
58. |
kosár |
|
9. |
tarisznya |
|
59. |
négyet |
|
10. |
rosszkor |
|
60. |
bizottság |
|
11. |
hallgat |
|
61. |
pénzért |
|
12. |
berreg |
|
62. |
Szabolcsé |
|
13. |
viasz |
|
63. |
Szabolccsal |
|
14. |
milliméter |
|
64. |
kulcscsomó |
|
15. |
strand |
|
65. |
bronzot |
|
16. |
magányos |
|
66. |
Kodállyal |
|
17. |
tekervényes |
|
67. |
adósságok |
|
18. |
Illyés |
|
68. |
madzag |
|
19. |
emberrel |
|
69. |
eddze! |
|
20. |
bodza |
|
70. |
lopóddzanak! |
|
21. |
gyűrűdzik |
|
71. |
játsszatok! |
|
22. |
menedzser |
|
72. |
briddzsel |
|
23. |
Richárd |
|
73. |
pedzi |
|
24. |
Alexandra |
|
74. |
peches |
|
25. |
kossuthi |
|
75. |
lándzsás |
|
26. |
centrum |
|
76. |
rendőr |
|
27. |
ostrom |
|
77. |
rendőri |
|
28. |
templom |
|
78. |
vasút |
|
29. |
lajstromoz |
|
79. |
vasutas |
|
30. |
Veszprém |
|
80. |
feladat |
|
31. |
kilenckor |
|
81. |
megél |
|
32. |
borssal |
|
82. |
kilogramm |
|
33. |
csoporttól |
|
83. |
Jugoszlávia |
|
34. |
metsszük! |
|
84. |
Antarktisz |
|
35. |
Kossuth |
|
85. |
centigramm |
|
36. |
Baloghék |
|
86. |
megállás |
|
37. |
Babitsé |
|
87. |
Zalaegerszeg |
|
38. |
Batthyány |
|
88. |
Nyíregyháza |
|
39. |
absztrakt |
|
89. |
tölgyerdő |
|
40. |
diszkrét |
|
90. |
kisasszony |
|
41. |
infláció |
|
91. |
csalétek |
|
42. |
katasztrófa |
|
92. |
karöltve |
|
43. |
konkrét |
|
93. |
délután |
|
44. |
program |
|
94. |
megint (újra) |
|
45. |
Belgrád |
|
95. |
megint (figyelmeztet) |
|
46. |
Csongrád |
|
96. |
Wargha |
|
47. |
Zágráb |
|
97. |
poggyász |
|
48. |
csakis |
|
98. |
kész |
|
49. |
ingujj |
|
99. |
mindegy |
|
50. |
egyenlőre (egyformára) |
|
100. |
egyelőre (most és még egy ideig) |
|
2.6 A szó szerkezete
1. Olvasd el a mondatokat!
Az erdei fákon a légtornászok ügyességével ugrándozik a mókus. Bundája és nagy lompos farka általában vörös, de akad szürke színű is. Ágakból épít magának fészket. Ha egyik fáról a másikra ugrik, ejtőernyőként működik a farka, és fékezi az esést. Csak nappal jár táplálék után.
a) Figyeld meg a toldalékos szavakat! Húzd alá őket!
b) Az aláhúzott szavak közül ötöt másolj le!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
c) Jelöld álló egyenes vonallal a szótőt!
2. Tegyél toldalékot a szavakhoz, hogy értelmes legyen a mondat!
A tó________ mentem.
A nádas________ álltam.
Egy hang________ hallottam.
Vadkacsa repül________ a magas________.
a) Írd le a mondatot a füzetedbe!
b) Húzz álló egyenes vonalat a kiegészített szavakban a szótő és a toldalék közé!
3. Figyeld meg a szavakat! Válaszd el a szótőt a toldaléktól!
mókusok à mókus + ok
avarban à
kirándulók à
úthoz à
erdőben à
Mi jut eszedbe ezekről a szavakról? Írj összefüggő mondatokat a feladat szavaival!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
4. Válaszolj a kérdésekre toldalékos szavakkal!
Szótő |
Hol? |
Hová? |
rét |
|
|
fa |
|
|
bokor |
|
|
kert |
|
|
a) Írd a szavakat a táblázatba!
b) Színessel írd át a toldalékokat!
5. Nézd meg Az iskolaudvaron című színes képet! Írásban válaszolj a kérdésekre!
Mivel játszanak a gyerekek?
Kivel fogócskázik Zsófi?
Mivel hordják a homokot a fiúk a vár építéséhez?
6. Folytasd a szavak gyűjtését a kérdésekre adott válaszokkal!
a) Mivel töltöd szívesen a szabadidődet?
úszással, labdázással, ______________________________________________________
b) Kivel játszol szívesen?
Tomival, Sárival, _________________________________________________________
c) Kikkel voltál kirándulni?
gyerekekkel, _____________________________________________________________
d) Mivel utaztatok?
villamossal, autóval, ______________________________________________________
7. Nézd meg Az iskolaudvaron című színes képet!
a) A kérdésekre toldalékos szóval válaszolj!
kinek lehet: – piros ruhája ?
– barna cipője?
– pöttyös labdája?
– szőke hajfürtje?
Miben hasonlítanak a leírt szavak?
b) Elválasztva írd le a következő szavakat!
ruhája cipője labdája hajfürtje
_______________________________________________________________________
8. Mire figyelmeztetnéd az udvaron játszó gyerekeket? Írj két nekik szóló jó tanácsot!
(Például: Ne szaladgálj figyelmetlenül az udvaron!)
________________________________________________________________________
9. Mondatkiegészítés
a) Egészítsd ki a megfelelő szóval a mondatokat!
ügyeljetek, köszönjük, gondoljunk
Gyertek hozzánk vendégségbe! – mondta Laci.
___________________ ! – felelték a társai.
Másokra is ___________________ ! – figyelmeztetett Marci.
___________________ arra, hogy időben érkezzetek!
b) Írd le a füzetedbe azokat a szavakat, amelyekkel kipótoltad a mondatokat!
c) Jelöld a szótőt álló egyenes vonallal!
10. Magyarázd meg a következő mondatok jelentését!
Jó szívvel adj, hogy el is fogadják!
Ugratja a barátját.
Itatja az egereket.
a) Húzd alá a kiejtéstől eltérően írt szavakat!
b) Jelöld bennük a szótőt!
11. A kérdéseknek megfelelően toldalékold a táblázatban szereplő szavakat!
a) Írd a toldalékos szóalakokat a megfelelő helyre!
Szótő |
Hol? |
Hová? |
Honnan? |
hajó |
|
|
|
tó |
|
|
|
könyv |
|
|
|
rét |
|
|
|
b) Írj három összefüggő mondatot a táblázatba írt szavakkal!
12. Olvasd fel helyes kiejtéssel a társadnak a következő szavakat!
fonja porolja mondja
kiáltja gondolj igazság
kertje mártsd feszültség
a) Jelöld a szótőt!
b) Diktálj a társadnak öt szót a fentiek közül, azután ő diktáljon neked!
c) Közösen javítsátok a munkátokat!
d) Írd le betűrendben azokat a szavakat, amelyeket te diktáltál a társadnak!
e) Válassz ki kettőt a leírt szavak közül! Alkoss velük összefüggő mondatokat!
13. Egészítsd ki a szöveget! A következő szavak toldalékos alakjait használd!
fa, zörög, tó, veréb, bokor, nő
Ősszel a ___________________ levelei megszínesednek.
A lehullott levelek __________________ a szélben.
A __________________ partjáról elköltöztek a madarak, csak a _______________ hangját halljuk.
a) A szövegbe illesztett szóalakokat írd le a füzetedbe! Függőleges vonallal válaszd el a szótőt a toldaléktól! Így: fá ½ k
b) Válassz ki a leírt szavak közül kettőt! Tegyél hozzájuk más toldalékot! Alkoss velük mondatot! (Például: A harkály az odúját egy nagy fába vájta.)
14. Egészítsd ki toldalékkal a bokor, a veréb és a zörög szónak ezt a tövét:
bokr____________
vereb___________
zörg____________
Válassz ki egy szópárt, és foglald mondatba!
15. Írjatok szókártyákat!
Például:
ház |
kert |
fut |
folyópart |
szoba |
a) A toldalékos dobókockával dobjatok felváltva! Ha a szavak és a toldalékok összeillenek, alkossatok a toldalékos szóalakkal rövid mondatot!
b) Írjatok le öt toldalékos szót a füzetbe!
16. Toldalékold a szavakat, hogy illeszkedjenek a mondatba!
ház, mező
A kislányok sietve futnak ki a ______________ a ________________ .
virág, csokor
Örömmel szedik a sok szép ______________, kötik a sok tarka ______________.
gyors, kellemes
Egész délután nagyon ______________ érzik magukat, az idő ______________ múlik.
a) Írd le a kiegészített mondatokat!
b) Folytasd és fejezd be az elindított történetet!
c) Adj címet a szövegnek!
17. Csoportban dolgozzatok!
a) A megadott toldalékok segítségével fűzzétek mondattá a szavakat! Írjátok le helyesen a mondatokat!
Toldalékok |
Szavak |
-i, -t |
Tomi, labda, fölemel, a |
-en |
figyelmes, aztán, fölnéz |
-i |
repít, Karcsi, felé |
-t, -zel, -ja, -t |
a, felemel, kéz, vár, csoport, is, a, labda |
b) Használjátok a megfelelő toldalékot a következő mondatok kiegészítéséhez!
-val, -hoz Unokatestvérem édesapjá____ kiment a tó____.
-ák, -t, -be Bedobt____ a csali____ a víz_____ .
-en, -ak, -ra Türelmes____ várt____ a nagy fogás____.
c) Jelöljétek a szótőt, és írjátok át színessel a toldalékot! Folytassátok a történetet írásban a füzetben!
18. Figyeld meg a szópárokat! Mit vettél észre?
hal → halász
posta → postás
vaj → vajaz
pék → pékség
mos → mosakszik
csíp → csípős
önt → öntöz
a) Válassz ki egy szópárt, és rajzold le!
|
b) A toldalékos szavakat foglald mondatba! Kettőt írj le a füzetedbe!
19. Toldalékolás
a) Figyeld meg, hogyan változtatta meg a toldalék a szó jelentését!
hal halász halászat
mese mesél mesélés
ép épül épület
könyv könyvel könyvelés
ír írás írásos
b) A társaddal együtt csináljatok szófejlesztést! Az egyik sorba írt szavakat foglaljátok mondatba!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
c) Találjátok ki, hogy mi lehet a hiányzó szó!
fény fényes fényesít
mos _________ mosogatás
vár _________ várakoztat
kedv _________ kedvezményes
kedv _________ kedveskedés
kedv _________ kedvetlenül
20. Alkoss összetett szavakat a szóoszlopok felhasználásával! Írj le minél többet a füzetedbe!
vasút zsák
kapu párok
háti köpeny
kerék állomás
eső bejáró
a) Miért keletkezhettek összetett szavak? A válaszok közül húzd alá, ami igaz lehet!
Mert így hosszabb szavakat használhatunk.
Mert így új szavakat lehet alkotni, pontosabban tudjuk kifejezni magunkat.
Mert csak így, összekapcsolva van értelmük.
b) Folytasd a szógyűjtést a füzetedben!
21. Figyeld meg a párokat!
rosszulesik rosszul esik
ágrólszakadt ágról szakadt
talpraesett talpra esett
tökkelütött tökkel ütött
barátfüle barát füle
hidegvérű hideg vérű
ezermester ezer mester
a) Magyarázd meg, miben különbözik a jelentésük! Miért írtuk őket így?
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
b) Válassz ki két párt, és foglald mondatba őket!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
c) Az összetett szavak közül hármat írj le elválasztva!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
22. Játék az összetett szavakkal. Keresd a szabályt!
a) A minta szerint alkoss összetett szavakat!
Minta:
szempilla bagolyszem
↓ ↓
szemöldök búzaszem
↓ ↓
szemorvos ökörszem
↓ ↓
szempillantás láncszem
↓ ↓
szemfedő macskaszem
↓ ↓
szemfényvesztő tengerszem
Te ezekkel a szavakkal próbálkozz:
fej-________ ________-fej
zene-________ ________-zene
repülő-________ ________-repülő
b) Figyeljétek meg a szabályt! Versenyezzetek! Ki tudja a legtöbb szót megtalálni öt perc alatt?
macskaszem → szemüveg → üvegnyak → nyaklánc → …
23. Tollbamondás után írj!
A hosszú téli estéken az emberek beszorultak a szobába.
Ilyenkor fosztották a tollat, morzsolták a kukoricát.
Régen a lányok, asszonyok fonóházba jártak.
Közösen jobban haladt a munka, vidámabban telt az idő.
a) Javítás után jelöld meg a kiemelt szavakban a szótőt és a toldalékot!
b) Manapság mivel töltik estéiket a falusi emberek? Mesélj róla!
Neved, osztályod:__________________________________________
SZÓELEMZÉS
A
(gyakorlás/ellenőrzés)
Bontsd szóelemekre az alábbi szavakat!
Nevezd is meg a szóelemek fajtáját- amilyen pontosan csak lehet!
m u n k a f ü z e t e d b e n
h o z z á t a r t o z ó i k a t
t a n k ö n y v é b en
s z e m f é n y v e s z t ő t
Neved, osztályod:__________________________________________
SZÓELEMZÉS
(gyakorlás/ellenőrzés)
B
Bontsd szóelemekre az alábbi szavakat!
Nevezd is meg a szóelemek fajtáját- amilyen pontosan csak lehet!
m é l y s é g e i b ő l
m e g o l d á s o m a t
c s a l á d t a g o k
h a n g s z a l a g g y u l l a d á s á n a k
2.7 A beszélő szándékának kifejezése. A mondatfajták
1. Ki mondhatta kinek a következő mondatokat? Miért mondta?
Közeledik a szünidő vége.
– Hányadik osztályos leszel jövőre?
– De jó neked! Szeretnék már én is negyedikes lenni!
a) Olvasd fel a társadnak a kérdést! Ő válaszoljon rá!
b) Most ő tegyen fel neked egy kérdést az iskolával kapcsolatban!
c) Folytassátok a beszélgetést újabb kérdésekkel!
2. Egészítsd ki a szólásokat a kérdések segítségével!
Néma, mint a _______________________________
(Mi?)
Ártatlan, mint a __________________________________
(Mi ?)
_________________________ mint a csiga.
(Mit csinál?)
Mi volt a beszélő szándéka ezekkel a mondatokkal?
3. Melyik állatról szól a szöveg? Rajzold le!
|
Két kisebb és két nagyobb szarvacskája van.
A nagyobbik szarvacska végén van a szeme.
Hátán hordja a házát.
a) Írj két kijelentő mondatot a lerajzolt állatról!
Hol él? ______________________________________________________________
Mivel táplálkozik? _____________________________________________________
b) Mire vagy kíváncsi? Mit szeretnél még tudni a csigáról? Tegyél fel kérdést!
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
4. Miféle mondatokat mondhatnak egymásnak a telefonálók? Próbáljátok ki! Mutassátok be, hogyan telefonáltok!
5. Figyeld meg a Gyerekek a játszótéren című színes képet!
a) Írj két kérdő mondatot a képről!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
b) Válaszolj a kérdésekre kijelentő mondattal!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
c) Mit kiálthatnak a bekötött szemű kislányok a többieknek?
________________________________________________________________________
d) Fejezd be az elindított mondatot:
Szeretnék én _____________________________________________________________
6. Tagold mondatokra a következő szöveget!
Nagy utánzó madarunk a mátyásmadár, más néven szajkó még ugatni is tud, mint a kutya, a vadászok nem szeretik, mert ha észreveszi őket, hangos szóval figyelmezteti az erdő vadjait, jelzi, hogy ember közeledik.
a) Másold le mondatokra tagolva a szöveget!
b) Hány kijelentő mondatot írtál?
c) Beszéljétek meg, hogy hányféleképpen lehetett tagolni a szöveget!
7. Kijelentő mondatból kérdés
a) Alakítsd át kérdő mondattá a következő kijelentéseket! A kiemelt szavakra kérdezz!
Ági és Kati illatos virágokat szedtek.
A kislányok szép csokrot kötöttek belőle.
Otthon vázába tették a virágokat.
b) Írd le a kérdéseket! Húzd alá azt a szót, amelyikkel kérdezel!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
c) Keretezd be a mondatban azt a szót, amelyikhez kapcsolódik a kérdőszó!
8. Gyűjts kérdéseket az olvasókönyvedből! Ha van bennük kérdőszó, húzd alá!
a) Készülj fel a kérdések felolvasására!
b) Másolj le két kérdést a füzetedbe!
c) Szóban válaszolj a kérdésekre!
9. Párosan dolgozzatok!
a) A pár egyik tagja kérdő, a másik kijelentő mondatot mondjon a Gyerekek a játszótéren című színes képről! Figyeljetek a helyes hanglejtésre!
b) Cseréljetek szerepet!
c) Három kérdést és feleletet írj le a füzetedbe! Színessel írd át a mondatvégi írásjeleket!
10. Figyeld meg a következő mondatokban a beszélő szándékát!
Már megint hangos voltam!
Jaj, máris indulunk!
Ó, de örülök! De pompás lesz!
Milyen csodálatos élmény vár ránk!
a) Beszéljétek meg, hogy mikor és hol hangozhattak el ezek a mondatok!
b) Milyen érzést fejeznek ki a megfigyelt mondatok? Segítenek a felsorolt szavak.
meglepődést örömet
bosszúságot ujjongást
ijedtséget csodálkozást
11. Tollbamondás után írd le a mondatokat!
A szarka egy nyárfa tetején építi a fészkét.
Elszáradt ágakat gyűjt hozzá.
A vörösbegy fészeknek való kosarat fon egy bokorban.
a) Beszéljétek meg, mikor építik fészkeiket a madarak! Milyenek ezek a fészkek?
b) Írj egy jó tanácsot a társaidnak, hogy mit tegyenek, ha üres madárfészket találnak?
12. Milyen felkiáltó mondatok hangozhatnak el egy erdei kiránduláson?
Segítenek a 10/b feladatban felsorolt szavak.
a) Írj le három felkiáltó mondatot a gyűjtésedből!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
b) Mit szeretnél játszani a kiránduláson? Fejezd ki a kívánságodat óhajtó mondattal!
13. Olvasd fel a versikét a társadnak!
Gólya, gólya haza szállj!
Fél lábon ne álldogálj!
A fészekben feleséged
gólyafiakat nevelget.
a) Láttál-e már gólyafészket? Mesélj róla a társaidnak!
b) Gondoltál-e már arra, hogy mi lenne, ha nem köszöntené madárdal, gólyakelepelés a tavaszt? Beszélgessetek erről!
c) Miért mondjuk azt, hogy: A magyar ember legkedvesebb madara a gólya?
d) Ismeritek-e azt a régi gyermekjátékot, amelyik a feladatban található mondókával kezdődik?
Nagy körben guggolnak a játékosok, ők a békák.
Kuruttyolnak, brekegnek, aztán a verset mondva
körülugrálják a középen fél lábon álldogáló gólyát.
A gólya igyekszik, hogy elkapja a békák valamelyikét.
Alakítsatok kört, és játsszátok el közösen ezt a régi játékot!
14. Olvasd el az alábbi szöveget!
Szombaton a család becsomagolt a hátizsákba, és anyu így szólt:
– Gyerekek, vegyétek fel a tornacipőt! Klári, hozd ide az uzsonnát! Utazunk, és csak hétfőn este jövünk vissza.
Péter aggodalommal kérdezte:
– Anyu, nem késsük le az autóbuszt?
– Ne félj! Biztosan odaérünk.
– Remek lesz! – ujjongott Klári.
a) Keresd meg a szövegben, hogy mire szólította fel anyu a gyerekeket! Másold le ezeket a mondatokat! Figyelj a mondatvégi írásjelre!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
b) Húzd alá, hogy mit válaszolt anyu Péternek!
c) Melyik mondattal tiltott meg valamit anyu?
d) Te milyen tiltásokat hallottál már? Például az utcán, a vízparton. Mondj el a társadnak néhányat!
15. Keress felszólító mondatokat az olvasókönyved már ismert szövegében!
a) Olvasd fel őket hangosan!
b) Három mondatot másolj is le a füzetedbe!
c) Ellenőrizd, hogy helyesen írtad-e a mondatokat!
16. Hasonlítsd össze a következő közmondásokat!
Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér!
Nesze semmi, fogd meg jól!
Aki nem dolgozik, ne is egyék!
a) Magyarázd meg a közmondások jelentését!
b) Melyik ismert meséhez illenek ezek a közmondások?
c) Melyik közmondás fejez ki parancsot? Melyik tilt?
d) Melyik szó fejezi ki a tiltást?
e) Másold le a közmondásokat a füzetedbe!
f) A társaddal közösen találjatok ki olyan történetet, amelyikhez illik az egyik közmondás!
g) Forgassátok O. Nagy Gábor: Magyar szólások és közmondások c. könyvét! Gyűjtsetek három olyan közmondást, amelyik valami miatt különösen tetszik nektek! Indokoljátok a választásotokat!
17. Válogasd ki a felszólító mondatokat a következő gyermekdalrészletek közül!
Süss fel nap!
Ess, eső, ess!
Holnap délig ess!
Egy kis gyerek sípot kér,
Adjon neki apja!
Fordulj bóka!
Nem fordulok.
Nézz az égre!
Nézz a földre!
Hármat fordulj, de ne nevess!
a) Olvasd fel a felszólító mondatokat! Figyelj a nyomatékra!
b) Írd le emlékezetből a felszólításokat!
c) Amelyik játékot ismeritek, játsszátok el!
18. Olvasd el a népdalt!
Csillagok, csillagok, szépen ragyogjatok!
A szegény legénynek utat mutassatok!
Mutassatok utat a szegény legénynek!
Nem találja házát a szeretőjének.
a) Ha ismeritek a dalt, énekeljétek el közösen! Ha nem ismeritek, tanítótok segítségével tanuljátok meg!
b) Hány felszólítás található ebben a népdalban?
c) Másoljátok le a felszólító mondatokat!
19. A felszólító mondat a beszélő szándékának sokféle árnyalatát fejezheti ki.
a) Figyeld meg a következő mondatokat és a hozzájuk tartozó szándékot kifejező szavakat! Kapcsold össze őket saját értelmezésed szerint!
Mielőtt elalszol, vedd be a gyógyszert! kínálás
Igyál hozzá egy csésze teát! kérés
Nyugodj meg! jókívánság
– Mama, kérlek, gyere mellém! figyelmeztetés
– Aludj jól! Mielőbb gyógyulj meg! vigasztalás
tiltás
b) Olvasd fel a mondatokat a beszélői szándékot kifejező módon!
c) Amikor te beteg voltál, ki ült melletted? Hogyan vigasztalt? Mesélj róla a társaidnak!
20. Próbáljátok meg a következő felszólító mondatot többféle szándékkal felolvasni egymásnak! (kérlelve, kérve, felszólítva, parancsolva)
– Hozd ide a süteményt!
Találjatok ki ti is hasonló gyakorlatot!
21. Alakítsd át szóban a következő szavakat úgy, hogy felszólítást fejezzenek ki!
ír – írjon
kérnek – kérjenek
dobsz – ________________
adsz – ________________
kívánnak – ________________
futtok – ________________
mondjuk – ________________
nézed – ________________
olvasod – ________________
keresnek – ________________
látod – ________________
ütsz – ________________
Alkoss az átalakított szavakkal mondatokat! Írd le azt a három szót, amelyiknek a helyesírása szerinted a legnehezebb!
_______________________________________________________________________
22. Olvasd fel az alábbi népdalt! Kinek szól az üzenet? Miért?
Ne menj el galambom,
ne repülj el tőlem,
jöjj vissza madaram,
szállj bé ablakomba!
a) Hány felszólítást és tiltást fejez ki a dal szövege? Mi a szerepe ezeknek a szövegben?
b) Írd le azokat a szavakat, amelyeknek a kiejtése eltér a leírásuktól!
c) Jelöld álló egyenessel a szótőt, színessel írd át a toldalékokat a leírt szavakban!
23. A következő mondat szavai összekeveredtek. Rendezd őket felszólító mondattá! Ahol szükséges, toldalékold a szót!
a figyel lámpa közlekedési
a) Írd le az összeállított mondatot a füzetedbe! Figyelj a szavak helyesírására!
b) Alkoss te is két felszólító mondatot a közlekedéssel kapcsolatban! Írd le őket!
24. Ismeritek-e a szobor-játékot? Aki ismeri, mondja el a társainak!
a) Játsszátok el!
Alakítsatok egy kört! A kör közepébe álljon be egy társatok, aki a körben állók felszólításait végrehajtja! A felszólítás a mozdulatokra, a testhelyzetre, vagy az arckifejezés változtatására irányuljon! Az utasítás megvalósítható legyen! Például: Emeld fel a jobb kezedet! Vagy: A bal lábadat tedd előre! Vagy: A jobb kezeddel fogd meg a füled!
b) Két-három érdekes szoborépítő felszólítást írj le emlékezetből a füzetedbe!
25. Mondj a társadnak rövid időjárás-jelentést! Melyik mondatfajtát használtad? Kérdezzetek a holnapi időjárásra! Adjatok tanácsot az időjárásnak megfelelő öltözködéshez!
26. Milyen vágyai vannak a mesében a szegény legénynek?
a) Fogalmazz meg három ilyen kívánságot!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
b) Készíts rajzot is a kívánságodhoz!
|
27. Alkoss a következő szavakból különböző beszélői szándékot kifejező mondatokat! Toldalékokat is tehetsz a szavakhoz.
focizni délután Tibi elmegy
Írd le a mondatot a füzetedbe!
28. Olvasd el némán a párbeszédet! Figyeld meg a mondatok helyesírását!
István és Kati gyümölcsöt szed.
– Add ide a kosarat, Kati!
– Eléred?
– Emeld egy kicsit magasabbra!
– Megkóstoltad már a cseresznyét?
– Olyan édes, mint a méz! Bárcsak sok lenne belőle!
a) Kik beszélgetnek? Melyik mondatot melyik gyerek mondta?
b) Miféle mondatfajtákat találtál a párbeszédben?
c) Tollbamondás után írd le a mondatokat! Figyelj a mondatvégi írásjelekre!
d) Ellenőrizd a munkádat összehasonlítással!
Eredetről, teremtésről, mítoszokról
témazár
1. Milyen szándékkal írta Arany János a Rege a csodaszarvasról c. művét?__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________2 2 pont/
2. Kik voltak Magyar szülei?________________________________________________
2 pont/
3. Kiket nevez Arany leventéknek?___________________________________________
2 pont
4. Igaz? Hamis? Válaszolj a helyesnek vélt válasz betűjelével!
a/ A hímszarvast mondjuk gímszarvasnak.
b/ A szarvas alkonyatkor tűnt el a harcosok szeme elől.
c/ A műben nem szerepel refrén.
d/ A Don egy hegység neve.
e/ A vörhenyő szó kék színre utal.
f/ Arany nem alkalmaz refrént költeményében.
g/ Belárnak kevesebb leánya volt, mint Dúlnak.
h/ A két király távol volt a törzs férfiaival, csak a lányok voltak otthon.
i/ Arany nem említi a lányrablás motívumát.
j/…A szittya királyt Nimród néven is említik a krónikák.
10 pont/
5. Pótold az alábbi szöveg hiányzó kifejezéseit!
A Kalevala a/az _____________nép nemzeti eposza, amelyet azért tekintünk __________ népköltésnek, mert________________________________________________________,__________________________ és______________________________________________________________________.A Kalevalában az alábbi műfajokkal találkozhatunk:
Az eposzban megénekelt történeteket _______________________gyűjtötte össze.
7 pont/
6. Miből mi lett? (Vigyázz:felcseréltem a sorrendet!)
A fehérje felső feléből:______________________________________.
A tojás fekete részeiből:_____________________________________.
A tojás felső feléből:________________________________________.
A tojás tarka részéből:______________________________________.
A tojás alsó feléből:________________________________________.
Sárgájának felső feléből:____________________________________.
6 pont/
7. Írd le azoknak a mítoszoknak a címét, amelyeket a meseszékbe ülve elmeséltél, ill. elmesélnél…
a/ a görög mitológiából:______________________________________________
b/ a római mitológiából:______________________________________________
4 pont/
8. Igazold Odüsszeusz alábbi tulajdonságait!
a/ kíváncsi (1 példa)________________________________________________________
b/ leleményes (3 példa)
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________8 pont/
9. Kösd össze, melyik napon mit vagy kit teremtett Isten!
……………………..
5-42-46
4-35-41
3-24-34
2-16-23
1-0-15