szine-langja-kocc.jpg T  A  N  U  L  Ó   S  A  R  O  K ballagas.jpgszine-langja.jpg
 - alap- és középfokú iskolák diákjai számára

          Mészárosné Farkas Mária honlapja
        Fazekas Gábor Utcai Általános Iskola,     Kiskunhalas    Az idő pénz, ne pazarold! 
MENÜ
  • forditott-vilag.jpg A barátod/barátnőd jóhiszeműségéből adódóan bajba keveredett. Felnőtt és nyilvánvalóan gonosz szándékú emberekről tudott meg veszélyes információt/információkat, s azóta se éjjele, se nappala. NAGYON FÉL.

Mit tegyen?

 

Többféle megközelítésben dolgozzátok fel a problémát!

drámajáték

  • Az utóbbi hetek eseményei elég sok kudarcot hoztak: rossz idők járnak rád.

Ma a suliban eltűnt a másfél év kemény munkájával kisírt mobilod is.

Hiába kerested égen-földön, nem lett meg. Beesteledett. Haza kell menned a mobilod nélkül, és el kell mondanod otthon, mi történt. Nagyon félsz a szüleidnek elmondani az újabb gondot.

Mit teszel?

(Többféle megvalósítás!)

  • Laci, Kati és Tibi biciklitúrán vesz részt. Kati kerékpárjának egyik gumija leereszt. Nem tud tovább menni. Sajnos nem ért a javításhoz. Laci dühöng, veszekszik a lánnyal, hogy miért jött velük ilyen rossz kerékpárral. Tibi hallgatja őket, majd hozzáfog a javításhoz. Mondj véleményt arról, hogy melyik fiú viselkedett helyesen!
  • Társaidnak mesélj el egy olyan eseményt az életedből, amikor úgy érezted, igazságtalanság ért.A történetet a szereplők jelenítsék is meg!
  • A legjobb barátod/barátnőd megváltozott: pénzt kuncsorog, elfelejti megadni, alig-alig érdeklődik felőled, gyanús alakokkal látod, ilyenkor zavartan viselkedik, többnyire úgy tesz, mint aki nem vett észre.

Komolyan aggódsz miatta.

Mit teszel?

(Többféle megoldást keressetek!)

  • Baráti körödben régóta zavarja a nyugalmat egy durva beszédű, kritikus hajlamú, végtelenül rosszindulatú buta liba. Valami rejtélyes oknál fogva mégis népszerű. Szeretnél valamiképp békés állapotokat teremteni. Mit teszel?
  • Már csak egy-két perc van az előadás kezdetéig, amikor megérkezel.A jegyed a sor közepére szól, s a többi néző a helyén ül.Hogyan oldható meg ez a kínos helyzet? Mire kell vigyáznod? Mutassatok be helyes és elítélendő megoldásokat is.
  • Van egy kiközösített gyerek az osztályotokban, akin úgy szeretnél segíteni, hogy ne helyezkedj szembe az osztálytársaiddal. Milyen ötleteid vannak? (Többfajta megoldást keressetek!)
  • A rossz döntések gyakran nehezen tehetők jóvá. Kerültetek-e már ilyen helyzetbe? Beszéljetek róla!
  • Egy idős hölgy korához  nem illő, fiatalos ruhát vásárol, s már az üzletben, ahogy kijön a próbafülkéből, a többi vásárló kineveti.Milyen tanácsot adnál a hölgynek egy tapintatos eladó helyében?
  • Menő kiscsaj érkezett az osztályba. Jól néz ki, klassz cuccokban nyomul, ráadásul humora is, esze is van.Átrendeződnek a baráti viszonyok, ütköznek a vélemények.Parázs vita keveredik ezeréves jóbarátok közt…
  • A sportpályán is lejátszódhatnak nem éppen sportszerű jelenetek. Elevenítsetek meg néhányat! Mit lehet ilyenkor tenni? (Versenyzők, nézők, edző...)
  • Gergő lakótelepi tizenéves társaság oszlopos tagja. A kívülálló szemével semmi érdekeset nem csinálnak, legfeljebb unatkoznak, és hangosan zavarják a lakótelep békés lakóit. Pedig rengeteg „fontos” dolguk van: Mc Donaldsbe járnak, beceneveket, gúnyneveket ragasztanak egymásra, szidják a felnőtteket, de összeverekednek, ha az egyik kigúnyolja a másik anyját. Szüntelenül cikizik egymást. Időnként tervezgetik, hogy jól megverik a lakótelep egy másik csapatát, vagy mindenkit, aki „technós”. Cigiznek, néha alkoholt is isznak, s többnyire becsmérlőn beszélnek a lányokról, de néha előfordul, hogy egy-egy lány után elismerően füttyentenek. A közelmúltban Gergőnek azt mondta egy idősebb barátja, aki nem tartozik a csapathoz, hogy bizony bunkó haverjai vannak, s figyelmeztette, hogy vigyázzon, mert ez a társaság nem használ neki. Szerintetek hol van a határ, ameddig valakinek a beszédét, viselkedését normálisnak tartjuk?
  • Robi 13 éves, őt és kisebb testvérét édesanyja egyedül neveli. Robi újabban nem tanul rendesen, szófogadatlan, pimasz, szemtelen az édesanyjával, alig van otthon, késő estig csavarog. Nem szeretné viszont, ha „viselt dolgait” nagyszülei is megtudnák. Szerintetek érdemes-e falaznia az édesanyának a nagyszülők előtt?
  • A szomszédotokban lakik egy rettenetesen agresszív gyerek. Nagyhangú, kötekedő, kiállhatatlan alak, aki pokollá teszi a környékbeli gyerekek életét. Valamit tenni kell. De hogyan és mit? (Gondoljatok ki több válságkezelési eljárást!)
  • Kirándulsz a barátaiddal. Egy idő után vitatkozni kezdtek, hogy merre kell tovább menni. Rövidesen kiderül, hogy nem jól döntöttetek, eltévedt a társaság.
  • Színházi előadás közben néhányan csörgős zacskókból cukorkát, ropit esznek. A körülöttük ülőket ez nagyon zavarja, többen jelzik is rosszallásukat. Milyen reagálások lehetnek? Elevenítsétek meg a helyzetet különböző típusú nézők viselkedésének bemutatásával! Mi a teendő? Hogyan oldódhat meg a helyzet? Képzeljetek el többféle lehetőséget!

Drámajátékok ajánló bibliográfiája

  • Gabnai Katalin: Drámajátékok gyerekeknek, fiataloknak, felnőtteknek

Bp., Tankönyvkiadó, 1987

 

  • Gabnai Katalin: Drámajátékok

(Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1993)

 

  • Kaposi László: Drámafoglalkozások gyerekeknek, fiataloknak

Bp., Magyar Művelődési Intézet,

Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1999

 

  • Drámapedagógiai Magazin

(A Magyar Drámapedagógiai Társaság periodikája, különszám színjátszóknak, Bp., 2004)

 

  • Játékkönyv I-II.

(Szerk.: Kaposi László), Gödöllői Művelődési Központ, 1984-1987

 

  • Játékkönyv

(Szerk.: Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ,

Magyar Drámapedagógiai Társaság , Bp. 1993, 1996

 

  • Dráma-játék-tanulás. Alkalmazott drámajátékok 1-10. osztályig

Candy Kiadó, Veszprém, 1999

 

  • Drámaóra-gyűjtemény - óratervek általános és középiskolások számára

(Szerk.: Püspöki Péter)

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Drámapedagógiai és Színjátszó Műhely, Miskolc, 2000

 

  • Fort Krisztina - Kaposi József - Nyári Arnold - Perényi Balázs - Uray Péter: Dráma és tánc az 5-6. osztály számára

Apáczai Kiadó, Celldömölk, 2006

 

  • Tanítók a hálón (alsós tanítói portál)

 

Asztali nézet