Egy jó gyakorlat…
Színe és visszája avagy diáknyelv és köznyelv
(2008. március 28. / 6. b osztály- 3 x 2 fő)
Intézmény neve, címe: Fazekas Gábor Utcai Általános Iskola
6400 Kiskunhalas, Fazekas G. utca 1.
Teljesítő neve: Mészárosné Farkas Mária
Már Jókai említi az ún. csittvári krónikát, amit 1665-től kezdve Sárospatakon írtak, s minden nevezetes esemény, melyről hallgatni kellett (szerinte innen a „csitt” elnevezés), belekerült. Ma tanító magyartanárként bárki azt hihetné, a diáknyelv egyszerű nyelvi alakulat, elvégre mindannyian voltunk diákok… Csakhogy a diáknyelv használói – akik fiatalok, a diáklét megélői, aktuális szereplői – nagyon kreatívak, a diáknyelv így általuk folyvást változik, meg-megújul: ami ma menő, holnapra talán megmosolyognivalóan elavultnak hathat…
Tevékenységek / gyakorlatok / feladatok |
Módszer |
Eszközigény |
Időterv (perc) |
Szervezési kérdések |
Feladatok ellenőrzési / értékelési módja |
Tevékenytetés: a diákélet fogalmainak, tárgyainak sajátos elnevezései
Megfigyeltetés: tréfás szóképzés és szórövidítés, humoros szóképek és olykor az argó
Összehasonlítás: a diákok beszédmódja, csoportnyelve, ill. a köznyelv
|
Tükör |
Füzet Toll
|
6 |
Előkészítő feladatok; ráhangolódás, párok szervezése, a feladat megvalósításának tartalmi és formai eltervezése, kivitelezése, „szinkrontolmácsolás” előadása
|
Hatáselemzés véleménynyilvánítással, beszélgetéssel, melynek során az alábbi kérdésekre keresünk választ:
|
A diáknyelvi szavak stílushatását környezetfelidéző szerepük adja. Akad közöttük nyelvhelyességi szempontból kifogásolható, de a szépirodalom, főleg az ifjúsági irodalom gyakran használja őket a reális ábrázolás eszközéül. Ha érteni szeretnénk gyermekeink szavát, az efféle feladatok nagyban segíthetik ezt a szándékunkat, ráadásul az órák hangulata is maradandó élményt (flow!) nyújt(hat).
Kiskunhalas, 2008. március 28. Mészárosné Farkas Mária